مقالات پردیس نیکان

نرم افزار متلب چیست و چه کاربردی دارد؟

متلب و کاربرد آن

متلب چیست و کاربرد آن چیست؟

اگر شما در حال خواندن این مطلب هستید. این مژده را به شما خواهیم داد که خودآموز متلب در پردیس نیکان یک منبع فوق العاده برای کمک به افرادی است که خواهان یادگیری زبان برنامه نویسی متلب می باشند. اما در ابتدا می بایست به این سوالات ساده اما مهم توجه نمود:

نرم افزار Matlab چیست و چرا شما باید از آن استفاده کنید؟

متلب Matlab برگرفته از لغات Matrix Laboratory به معنای آزمایشگاه ماتریس می باشد این بدین معنا است که تمام عملیات و محاسبات در نرم افزار متلب با رویکرد ماتریسی صورت می پذیرد. یک محیط برنامه نویسی کامل با زبان برنامه نویسی خاص خود و کتابخانه ای غنی با toolbox  های فراوان.

نکته

نرم افزار متلب دارای یک محیط توسعه یافته کدنویسی است. محیطی که به شما کمک می کند تا بر خلاف یک ویرایشگر متن مانند Notepad، شما قادر به ردیابی خطاهای کدنویسی، تکمیل دستورات می باشید، همچنین پیشنهادات عملکردی را در هر لحظه به شما اعلام می کند.

چرا نرم افزار متلب مهارت خوبی است؟

نرم افزار متلب در بسیاری از صنایع استفاده می شود و اساساً در هر شغل و حرفه ای که نیازمند تجزیه و تحلیل داده ها است کاربرد وسیع دارد. با توجه به اینکه در عصر حاضر دیتا و اطلاعات جزء مهم ترین و راهبردی ترین ارکان یک سازمان می باشد، بنابراین تحلیل داده ها و انجام محاسبات ریاضی و آماری با نرم افزار متلب از اهمیت چشمگیری برخوردار است و این برای شما بسیار ارزشمند است که قادر هستید به سرعت و به راحتی دیتا های خود را تحلیل نمایید.

نرم افزار متلب کجا مورد استفاده قرار می گیرد؟

اغلب محققین جهت تجزیه و تحلیل داده ها و حل مسائل خود به ناچار نیازمند یادگیری یک زبان برنامه نویسی می باشند تا بتوانند به کمک سرعت بالای کامپیوتر مسائل خود را به زبان کامپیوتر ترجمه نمایند و به جای اینکه خودشان آن ها را حل کنند این زحمت را به کامپیوترها دهند تا با سرعت بالا و دقت فوق العاده مسائل را حل کنند.

بنابراین می بایست زبان صحبت کردن با کامپیوتر را فراگرفت. یکی از این زبان ها، برنامه نویسی با نرم افزار متلب است. در ادامه باید بدانیم که نرم افزار متلب از چه قسمت هایی تشکیل شده است.

نرم افزار متلب از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

زبان متلب:

متلب یک زبان سطح بالای ماتریس- آرایه‌ای است ویژگی‌های برنامه‌نویسی شی گرا را شامل می‌شود که می‌توان با کمک آن برنامه‌های ساده و پیچیده را ایجاد کرد.

محیط کاری متلب:

مجموعه‌ای از ابزار و امکانات است که شما به‌عنوان کاربر متلب یا برنامه‌نویس متلب با آن‌ها تعامل دارید. این محیط شامل امکاناتی برای مدیریت متغیرها در فضای کاری  و ابزاری جهت توسعه، مدیریت، رفع خطا و ایجاد M فایل‌ها در برنامه‌های متلب می‌باشد.

کنترل گرافیک: همان سیستم گرافیکی متلب است که شامل دستورات سطح بالا برای تجسم داده‌های دوبعدی و سه‌بعدی، پردازش تصویر، انیمیشن و گرافیک است. همچنین شامل دستورات سطح پایین است که به شما اجازه می‌دهد که ظاهر گرافیکی برنامه‌های خود را به‌صورت سفارشی طراحی کنید.

کتابخانه توابع ریاضی متلب:

مجموعه گسترده‌ای از الگوریتم‌های محاسباتی اعم از توابع ابتدایی مانند سینوس، کسینوس تا توابع پیچیده مانند ماتریس معکوس، مقادیر ویژه ماتریس و تبدیل فوریه سریع را شامل می‌شود.

رابط برنامه‌های کاربردی متلب (API):

کتابخانه‌ای است که امکان نوشتن برنامه‌های فرترن و C که با متلب در تعامل باشند را فراهم می‌کند. این رابط شامل امکاناتی نظیر فراخوانی روال از متلب (اتصال پویا)، فراخوانی متلب به‌عنوان یک موتور محاسباتی و خواندن و نوشتن به فایل‌های mat است.

اگر علاقه مند به این مطلب آموزشی بودید مارا در خودآموز پردیس نیکان دنبال کنید.

دوره های آموزشی مرتبط با این مقاله آموزشی:

نظرات کاربران
ملیکا

ملیکا

                سلام وقتتون بخیر
در کنار برنامه ی متلب برنامه ی polyspace هم برای من نصب شده که مثل متلب حجم زیادی داره
این برنامه چیه؟ هرچی گشتم چیزی پیدا نکردم دربارش  اگر پاکش کنم متلب به مشکل میخوره؟ 
            
پاسخ دادن 36 14

محمد حسین صبوری

محمد حسین صبوری

                با سلام من هر کاری میکنم متلب روی درایو C نصب میشه حتی بعد از اینکه مسیر نصب پیش فرض ویندوز 10 رو تغییر میدم میخواستم بدونم که متلب از اون دسته نرم افزار هایی هست که فقط روی داریو cنصب میشه؟
ممنونم
            
پاسخ دادن 30 7

دکتر حسین سامعی

دکتر حسین سامعی

                سلام و وقت بخیر
نرم افزار متلب روی درایوی که شما سیستم عاملتون و نصب کردید قابل نصب می باشد و اگر مسیر نصب و در درایوری دیگر انتخاب کنید، امکان نصب نرم افزار نمی باشد.

با آرزوی موفقیت برای شما
            
پاسخ دادن 7 3

چمن‌باز

چمن‌باز

                سلام وقتتون بخیر
من روی درایوD نصب کردم و مشکلی نداشت فقط مهمه که لایسنس موجود در پوشه کرک رو در مسیر نصب نرم افزار کپی کنید که فیلم های آموزشیش توی آپارات به طور کامل توضیح میده و میتونید ازونم کمک بگیرید
            
پاسخ دادن 3 3

سلام

سلام

                من متلب 2021a را روی یه درایو دیگه نصب کردم مشکلی نبود. 
            
پاسخ دادن 1 0

سوگل

سوگل

                ضعف هاوتوانایی های این برنامه چیست ؟میشه بهم جواب بدین هرچه سریعتر
            
پاسخ دادن 20 22

Ali

Ali

                برای استفاده از این نزم افزار حداقل امکانات سیستم لپ تاپ که برای استفاده از این نرم افزار لازم است چیست ؟
چون میخوام لپ تاپ تهیه کنم و هیچ اطلاعاتی راجع به این نزم افزار ندارم یا برای آینده بخوام حرفه ای تر کار کنم سیستمم هنگ نکنه
            
پاسخ دادن 18 10

پردیس نیکان

پردیس نیکان

                با سلام و درود 
سیستم مورد نیاز در Windows :

CPU: Any Intel or AMD x86-64 processor / AVX2 instruction set support is recommended / With Polyspace, 4 cores is recommended

RAM: 2GB / With Simulink, 4 GB is required / With Polyspace, 4 GB per core is recommended

Graphics: Hardware accelerated graphics card supporting OpenGL 3.3 with 1GB GPU memory is recommended

Hard Disk Space: 2 GB for MATLAB only, 4-6 GB for a typical installation

Operation System: Windows 10, Windows 8.1, Windows 8, Windows 7 Service Pack 1, Windows Server 2016, Windows Server 2012 R2, Windows Server 2012, Windows Server 2008 R2 Service Pack 1


در نظر داشته باشید که در نسخه آتی R2017b پشتیبانی از Windows 8 متوقف خواهد شد. در کل نرم افزار متلب نرم افزار نسبتاً سنگینی هست ولی با سیستم های دو هسته ای هم من خودم کد نویسی انجام دادم فقط در زمان اجرا کمی سرعت اجرا پایین میاد.
            
پاسخ دادن 6 4

وحید

وحید

                سلام. با لپتاپ core i3 که سیستم عامل پایینی داره میشه متلب تا نسخه 2018 را نصب کنید و باهاش کار کنید ولی نسخه 2020 آن خیلی سنگین هست برای همچین سیستم عاملی. ترجیحا core i5 به بالا باشه لپتاپتون بهتره.

            
پاسخ دادن 1 2

Soheil

Soheil

                نرم افزار متلب روی هرسیستمی نصب میشه ولی بهتره که ی سیتم بگیرید که کمتر از cori3 نباشه یعنی پنتیوم گلد نباشه ولی باز به رشته و کاری که از سیستم میگیرید بستگی داره اگه رشته تون گرافیک هستن سیستمتون باید گرافیک اختصاصی داشته باشه که حد اقلاش ۲ گیگ خوبه و جواب گوه هست ولی اگه رشته تون مهندسی ها باشه اگه گرافیک اختصاصی نداشته باشه مشکلی نیست گرافیک خود هارد جواب گوهست ولی cpu کمتر از i3 نباشه رم8 هارد یک ترابایت واگر هم ssd داشت چه بهتر
            
پاسخ دادن 0 0

شیوا

شیوا

                من نرم افزار متلب و نصب کردم ولی متأسفانه وقتی روی نرم افزار متلب کلیک می کنم یا از منوی استارت اجراش می کنم نرم افزار باز نمی شود. لطفا راهنمایی بفرمایید و نحوه نصب نرم افزار متلب چگونه است؟
            
پاسخ دادن 6 5

پردیس نیکان

پردیس نیکان

                مراحل نصب نرم افزار متلب بصورت زیر می باشد:
standalone:
- Install choosing the option "Use a File Installation Key" and supply the following FIK
	09806-07443-53955-64350-21751-41297
- To install Matlab Production Server,using this
	40236-45817-26714-51426-39281
- Use license_standalone.lic to activate,
  or make a "licenses" folder in %installdir% and copy license_standalone.lic to it,and run matlab without activation
- after the installation finishes copy the folders to %installdir% to overwriting the originally installed files

در آینده مراحل نصب بصورت گام به گام در سایت قرار خواهد گرفت. با تشکر
            
پاسخ دادن 2 7

وحید

وحید

                فیلم اموزش نصب ان را از اپارات ببینید.
            
پاسخ دادن 0 0

نظر شما

ایمیل شما نشر نخواهد شد.فیلد های ضروری با * نشانه گذاری شده است.

تصویر امنیتی Refresh Icon

پیام شما بعد از بررسی نمایش داده خواهد شد

نظر خود را بنویسید

پربیننده ها



نمایی از یک داشبورد در کلیک ویو

نرم افزار کلیک ویو چیست و چه کاربردی دارد؟

کلیک ویو QlikView نرم افزار پیشروی طراحی و ساخت داشبورد است. با نرم افزار کلیک ویو QlikView می توانیم تمام فرآیند تولید و اتوماسیون و مدیریت داشبورد های تجاری را پیاده سازی کنیم. با وجود اینکه نرم افزار کلیک ویو QlikView تجاری است و باید برای استفاده از آن هزینه های لایسنس بپردازیم اما آنقدر قابلیت دارد...ادامه ی مطلب